Czym właściwie jest ostre koło?

ostre

Ostre koło (ang. Fixed Gear) to nic innego jak rodzaj napędu rowerowego. Brak wolnobiegu sprawia, że tylne koło jest bezpośrednio połączone z zębatką. Obrót zębatki jest jednoczesny z obrotem koła. Łańcuch łączy zębatkę z korbę co w praktyce oznacza, że korba kręci się cały czas. Przestanie pedałowania kończy się zazwyczaj bolesnym upadkiem.

Zalety fixie:

Ten prymitywny napęd ma sporo zalet które przyciągają do siebie fanatyków kolarstwa. Pierwszego wielkiego plusa docenią osoby które na co dzień trenują kolarstwo. Jeżdżąc na ostrym kole musimy pedałować! Nasze nogi muszą być cały czas w ruchu, co przekłada się na wyrobienie nawyku ciągłego pedałowania! Drugą zaletę dostrzegą ludzie, którzy być może nie mieli okazji jeździć na świetnych, drogich rowerach, a mianowicie bezawaryjność i prostotę obsługi. Brak hamulców, przerzutek, manetek czy zbędnych blatów przy korbie sprawia, że w rowerze właściwie nie ma co się zepsuć. Dodatkowa adrenalina spowodowana szybką jazdą sprawi, że właściwie każdemu spodoba się jazda na ostrym. Nawet fani rowerowych tricków odkryją na ostrym kole nowe możliwości.

Dlaczego właśnie ostre koło?

Do budowy pierwszego fixa przystąpiłem już kilka lat temu. Ostatecznie wspomniany rower skończył jako single speed i został szybko sprzedany z niewielkim zyskiem. Poszukiwałem kolejnego roweru który umożliwi mi zbudowanie ostrego koła. Od tamtej pory przez moje ręce przewinęły się dwie lub trzy kolarki, które ze względu na stare i zużyte komponenty często się psuły, a brak natchnienia nie pozwolił zbudować roweru marzeń. Oto ostatnia szosówka na której miałem okazję jeździć:

 

ostre

Był to bardzo zawodny sprzęt, dlatego po kolejnej przebitej dętce postanowiłem skończyć tą walkę z wiatrakami. Złożę ostre koło, które w końcu będzie jeździć jak należy!

Cele i założenia:

  • waga <10kg
  • cena <1500 zł
  • zwarta geometria
  • wysoka dostępność części zamiennych (wszystkie dziwne standardy odpadają)

Komponenty:

Rama najlepiej w oryginalnym malowaniu. Moja Arabella była swego rodzaju olbrzymem (60 cm). Kalkulator online podpowiada rozmiar rury podsiodłowej na poziomie 54-56 cm (183cm wzrostu i 81 przekrok) i właśnie w taki rozmiar będę celował. Dodatkowo dużo bardziej podobają mi się mniejsze ramy z wysoko wysuniętymi sztycami. Oczywisty wymóg to poziome haki, bez których można pomarzyć o ostrym kole. ostre koło

Koła z 32 otworami. Tył bez rentu hamulcowego czarna obręcz/czarne szprychy/czarne nyple. Stożek najlepiej 43 mm, ale nie oszukujmy się w tej cenie obręcz 43 mm będzie ważyła za dużo, a jego wytrzymałość i tak pozostawi wiele do życzenia. Przód klasyka.fixed gear

Osprzęt– tutaj wspaniale byłoby dorwać całą grupę Shimano 105/600/Ultegra. Na Dura Ace raczej nie ma co liczyć w tej cenie. Jak najbardziej dozwolone jest mieszanie grup i nie będę dążył za wszelką cenę do skompletowania jednego pełnego zestawu. Przez osprzęt rozumiem:

  • korba
  • blat
  • hamulce
  • mostek
  • klamka hamulca
  • stery
  • support
  • sztyca

fixed gear

 

 

Skompletowanie części

Aktualnie jestem na etapie kompletowania potrzebnych części. Regularnie przeszukuje popularne portale aukcyjne w poszukiwaniu idealnej ramy. Część komponentów do ostrego koła już udało mi się zdobyć, jednak bez odpowiedniej ramy nie jestem w stanie ruszyć dalej. Dlatego jeżeli posiadasz fajny frameset pisz śmiało na: dude@bezweny.pl

 

 

 

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *