Rama – podstawa każdego roweru

Ostre koło to rodzaj napędu który można zastosować właściwie do każdego roweru, o każdym rozmiarze kół oraz z dowolną ramą.  Dlaczego odpowiednia rama jest tak ważny przy budowie fixa? Otóż to od framesetu zależy czy wdrażanie nowego napędu będzie przebiegać miło i komfortowo.

Haki

W przypadku ostrego koła sprawa jest wyjątkowo prosta. Im bardziej proste i poziome haki tym lepiej. Ideałem są haki otwarte do tyłu:

rama

rower zbudowany na ramie z poziomymi hakami

Pozwalają one całkowicie napiąć łańcuch, co jest koniecznie w tego rodzaju rowerach. Taki rodzaj haków najczęściej stosowany jest w nowszych ramach torowych. Ciężko znaleźć taką ramę w przystępnej cenie.

Dużo łatwiej dorwać ramę z wieloletniej kolarki, której haki także będą poziomie i proste, jednak otwarte do przodu.

haki ramy

To rozwiązanie jest równie dobre, a ramy z takimi hakami są znacznie tańsze. Zastosowanie napędu typu ostre koło na pozostałych rodzajach haków jest możliwe, jednak wysoce utrudnione.

Rozstaw haków

Kolejną rzeczą którą warto sprawdzić jest rozstaw haków. Z przodu w grę wchodzi właściwie tylko 100 mm. Jeżeli kupujemy nową ramę to nie mamy problemu, bo na 99% rozstaw haków będzie wynosił odpowiednio 120 mm z tyłu i 100 mm z przodu. W przypadku ram używanych musimy rozpatrzyć jeszcze 2 możliwości:

  • 130 mm

W tym wypadku odpada nam możliwość zastosowania większości popularnych piast. Rezygnujemy z Novateca, budżetowego Joy Techa, włoskiego Miche oraz elitarnego Dura Ace na rzecz Sturmey Archer. Oprócz nich na rynku są jeszcze dostępne piasty BLB pasujące do rozstawu 130 mm jednak w wyższej cenie.

  • 126 mm

Tutaj się sprawa komplikuje, gdyż w tym rozmiarze praktycznie nie ma piast na rynku. Jednak właściwości stalowych ram pozwalają nam praktycznie bez konsekwencji rozwiązać ten problem. Możemy delikatnie rozszerzyć haki i założyć na nie piasty pod 130 mm lub na piastę 120 mm założyć podkładki.

Mufa suportu

Tutaj twardo powinniśmy poszukiwać ramy przystosowanej pod brytyjski standard BSA. Najłatwiej to sprawdzić odkręcając delikatnie support. Gwint od strony korby i blatu powinien się odkręcać zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Druga strona powinna być prawostronna i odkręcamy ją przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Posiadanie muf przystosowanych pod suporty BSA to standard z którego nie warto rezygnować. Jeżeli chcesz poczytać więcej na temat suportów, muf i ich standardów polecam post Bikehunter.

Stery

W przypadku nowego framesetu prawdopodobnie dostaniemy główkę ramy przystosowaną pod stery Ahead o rozmiarze 1 ⅛ cala. Nieraz najdroższe ramy są wyposażone w specjalne zintegrowane stery, jednak takie rozwiązania są znacznie droższe. Jeżeli postawimy na używaną ramę poszukajmy rury pod gwintowany 1 calowy widelec. Podczas oględzin ramy warto zabrać ze sobą suwmiarkę i zmierzyć następujące miejsca:

  • Średnice wewnętrzną główki ramy 30,1 mm
  • Średnice zewnętrzną rury sterowej widelca 25,4 mm   stery

Podane przeze mnie wymiary świadczą o kompatybilności framesetu z sterami 1″ ISO które są zdecydowanie najbardziej uniwersalne z wszystkich 1 calowych sterów.

Rura podsiodłowa

Wbrew pozorom rura podsiodłowa, a dokładniej jej średnia wewnętrzna także może przysporzyć nam kilka problemów. Najbardziej popularne standardy sztyc to 27,2 mm oraz 31,6 mm. Oprócz tego mamy dosyć standardowe 25,4 mm oraz 30,9 mm, ale tak naprawdę w używanych, starszych rowerach może nam się trafić wszystko od 25 mm do 32 mm. Znowu warto sprawdzić za pomocą suwnicy z jakim standardem mamy do czynienia. Osobiście zrezygnowałbym z wszystkiego poniżej 25,4 mm. W innych niestandardowych rozmiarach można zastosować redukcje np: 27 mm na 25,4 mm.

sztyca

Geometria

Każda geometria nada się na ostre koło, jednak zazwyczaj będziemy poszukiwać ramy mocno zwartej z małymi prześwitami. Geometrie roweru najlepiej sprawdzić prosząc o przesłanie zdjęć z założonymi kołami. Od razu będziemy w stanie ocenić zwartość roweru. Im bardziej tylna opona jest zbliżona do ramy tym lepiej. ostre koło

Moje poszukiwania

Od ostatniego posta przez moje ręce przewinęły się 2 ramy. Pierwszą z nich udało mi się nabyć za 150 zł na lokalnej giełdzie.

rower

Charakterystyka:

  • długość rury podsiodłowej: 58 cm
  • długość główki ramy: 15.5 cm
  • waga: <2.5kg

Kupiona rama posiadała mocno uderzony widelec, który nie nadawał się do użytku oraz masą osprzętu Shimano 105.

rower

Dodatkowo w zestawie były także stery oraz klamki hamulcowe. Jest to przyjemnej jakości osprzęt, dlatego postanowiłem zostawić sobie część komponentów m.in:

  • Kierownice 420 mm Nitto B105
  • Hamulec Shimano 105
  • Stery Shimano 600EX HP-6207

Jedną wielką zagadką pozostaje mechanizm korbowy. Tarcze BioPace (eliptyczne) wykluczają ich zastosowanie w ostrym kole. Dodatkowo różna długość ramion (170 mm prawe ramię oraz 172.5 mm lewe ramię) sugeruje, że jedno ramię jest z innego kompletu.

Ostatecznie fajna geometria i niska waga przegrały z krótkimi hakami, brakiem widelca oraz nieestetycznymi klockami wystającymi z ramy na manetki. Sprzedałem ramę także za 150 zł i zacząłem się rozglądać za kolejną sztuką.

Kalkhoff Amateur 04 S

Po kilku dniach przeglądania portali aukcyjnych w końcu udało mi się znaleźć odpowiednią ramę. Miałem możliwość obejrzenia jej na miejscu i po krótkiej rozmowie kupiłem ją za 125 zł.

rama

Rozmiar 56 ✓

Poziome haki ✓

Support angielski ✓

Stery 1 ” ISO ✓

Przystępna cena ✓

Rury Reynolds SMS ✓

Rama waży 2,3 kg, a widelec 0,7 kg. Największym problemem okazał się standard sztycy, który wynosi 27 mm. Pomimo dużego zauroczenia niemieckimi flagami, rama prawdopodobnie zostanie przemalowana.

Pozostałe wpisy:

  1. Ostre koło od zera

 

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *